Det finns ju avsnitt i min undervisning som är väldigt
lämpliga att ha s.k. tavla-undervisning alltså att jag som lärare står vid
tavlan och föreläser under en hel lektion (eller flera lektioner). Detta är
rätt svårt på grund av min talskada. Risken är ganska stor att jag blir trött i
rösten och att det blir monotont. Resultatet blir ofta att eleverna tappar
intresset och då har jag misslyckas med mitt arbete. Så hur ska man då göra? Om
jag har svaret på den frågan så jag löst väldigt mycket av mysterierna i lärargärningen.
Jag försöker så mycket som det bara går att använda film, tv-program och olika
klipp från nätet. Det finns en risk med det, nämligen att eleverna tror att
titta på film inte är ”riktig” undervisning. Jag följer, alltid, upp filmen mm
med antigen en uppgifter eller diskussionsfrågor. Det är också viktigt att vara
tydlig med att det finns ett syfte för att visa filmen.
Här kommer några av mina källor där jag hämtar rörligt
material till undervisningen:
Bibliotekets hemsida (för ljudböcker, jag använder det istället
för högläsning)
Att ta med sig jobbet till jobbet är kanske konstig formulering,
jag ska förklara: Jag har ju assistans på jobbet (och dygnets alla övriga
timmar). Självklart händer det ibland att assistenterna är sjuka och även om
jag har bestämt att jag inte kan bli störd med assistans–uppgifter när jag
jobbar på skolan, men ibland måste man. Detta är ett problem som jag inte
riktigt har kommit på någon bra lösning på. Jag kan inte gärna ställa in
lektioner för att jag måste ringa en vikarie. Jag vet att det finns lösningar
med personer som kan hjälpa mig att fixa assistenter men det tar emot att göra
en sådan lösning. Då släpper jag ju också kontrollen, en kontroll som jag
alltid har haft. Det är en jobbig tanke som tål att tänkas på.
Allt för denna gång, kommentera gärna.
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar