Under några veckor har jag haft grammatikundervisning i en
av mina klasser. En fråga som jag har funderat gaska mycket på är hur jag ska
göra detta så att det blir så bra som möjligt för eleverna. Det traditionella
sättet att göra det på är med föreläsningar och tavla-undervisning. Jag insåg
ganska snabbt att höra mig prata under flera lektioner inte kommer att gå så
bra. Dessutom har jag begränsade möjligheter att använda whiteboarden i
klassrummet, vilket gör att jag har svårt att göra improviserade genomgångar. Jag
har gjort på så här istället. Eleverna fick ett ganska tjockt häfte med text
och övningar samt några extra övningsblad. De fick också länkar till YouTube-filmer.
Jag ska ärligt säga att jag gjorde det för att det enklast för mig. Dt blev
dock en väldigt oväntad och positiv effekt. Eleverna började att diskutera
grammatik på ett sätt som jag är övertygad om inte hade skett om det hade varit
mer föreläsningar från min sida. Dessa tre filmer använde jag:
Huvudsats - https://www.youtube.com/watch?v=09LpF9p1lUM
Ordklasser m.m. - https://www.youtube.com/watch?v=HZp1yJnPtdM
Jag vill passa på att tacka de lärarkollegor som har gjort
dessa filmer
Nu ska jag göra prov
Allt för denna gång
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar