Det var ju bra att jag blev positivt överraskad men nu över
till något helt annat. Jag måste, hela tiden, jobba med att mitt budskap når
eleverna. Givetvis är det så för alla lärare, men jag tror att jag har en
större uppförsbacke. Därför har jag bestämt mig för att satsa på det. Detta kan
man göra på olika sätt. Jag har valt att jobba mycket med skriftlig
kommunikation och filmklipp. Därför håller jag på att skapa en spellista på
YouTube. När den är färdig kommer jag att publicera den här. Har du något
förslag filmklipp som kan användas i undervisningen?
Jag har skrivit några gånger om mina extremt tidiga morgnar
oh att det ibland är ett äventyr att bara ta sig till och från Hultsfred. Dessa
upplevelse har varit både intressanta, jobbiga och lärorika. Nu är det dock
slut på det snart. Inom kort flyttar jag till Hultsfred, Fem minuters gångväg
från skolan. Det är ganska svårt att förstå hur mycket fritid jag kommer att
få. Vad ska jag göra med den?
I en klass håller vi just nu på med tidningens olika texttyper.
I samband med förberedelserna kom jag över dessa artiklar (artikel 1 och artikel 2). Dessa handlar om kunskapen i att skriva hos universitetsstudenter. Studien,
som artiklarna hänvisar till visar att studenterna skrev väldigt dåligt avseende
på grammatik och språk riktighet. Detta svider förstås i en svensklärares
hjärta. Frågan är vad man ska göra åt det. Behöver man göra något alls? Jag antar
att innehållet, i de undersökta texterna, går att förstå. Räcker inte det? Jag vet
inte riktigt vad jag tycker i frågan.
I en annan klass håller jag tillsammans med klassen på med
att läsa Mobergs Utvandrarna. Då har jag mycket hjälp av Legimus för att alla
ska kunna delta aktivt. Min erfarenhet är att det fungerar väldigt bra.
Jag vill passa på att påpeka att det går att köpa min bok
Status obrukbar här, klicka på länken här på sidan
Allt för denna gång
Johan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar