måndag 20 februari 2017

Essäskrivning, sportlov och Youtube-klipp

Som ni kanske vet vid det här laget, hr jag ju en talskada. Ursäkta att jag tjatar om den hela tiden men den är faktiskt ganska betydelsefull när jag jobbar. Det gör att jag ibland måste utforma undervisningen på ett annorlunda sätt.

Ett exempel från veckan; är att, istället för att jag ska hålla ett föredrag på en kvart, så låter jag Youtube göra det åt mig. Denna gång handlade om essäskrivning och jag använde detta klipp. Jag ser både för- och nackdelar med detta. Fördelarna är de som jag har nämnt innan med min talskada och så, men också att eleverna får höra någon annan röst i klassrummet. Jag visar också att detta område är någonting som andra lärare också tar upp. Alltså är det bra om jag tar upp det. Till nackdelarna kan man kanske se att det blir lite som distansutbildning. Detta kan man motverka genom att vara väldigt öppen för frågor och kommentarer från eleverna. Man kan också använda ” kontrollfrågor ” extra mycket.

Nu finns det säkert någon som säger att man använder Youtube-klipp hela tiden. Va bra! Det jag gör och som kanske är speciellt är att jag använder det istället för att ha en genomgång. Många lärare använder nog Youtube-klipp för att ge exempel och titta på tal eller liknande

Nu är det lov vilket innebär att jag inte behöver åka till Hultsfred, utan kan vara hemma och jobba. Det är skönt, men ett lov innebär mycket läsande av inlämningsuppgifter och bedömningar. Ett typiskt lärarlov, alltså.

Det var allt för denna gång
Ses
Johan  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar