onsdag 19 oktober 2016

Ljudanläggning och elever som hör vad jag säger

Historien som jag nu kommer att berätta är kanske inte så märkvärdig, men det är en rolig observation. Acceptans i verkligheten. Det handlar om att vara en i mängden, utan att det är konstigt.

För några veckor bestämde jag och chefen att det skulle köpas in en ljudanläggning med mikrofon så jag skulle höras bättre. Den har installerats nu, men eleverna säger då att det inte mikrofon ”Vi har lärt oss hur du pratar”, säger dem dock inte alla men majoriteten.
När skolan anställde mig visar dem att ”Alla människor lika värde … ” inte bara är ord i läroplanen. Skolan visar att jämställdhet och delaktighet också finns i vardagen. Detta är viktigt för eleverna, mina kollegor och inte minst för samhället i stort
En självklarhet för att detta ska funka är naturligtvis den personliga assistansen. Detta påpekade jag under dagens intervju med SVT Smålandsnytt som gjorde ett reportage om mig och mitt arbete. Intervjun kommer att sändas någon gång nästa vecka
Allt för denna gång
 

6 kommentarer:

  1. Hej Johan.
    Detta påminner lite om tiden då jag jobbade med en dövstum. Hur fort man lärde sig att höra vad han sa. Han hade själv som liten aldrig fått lära sig prata förståeligt så det var ett jätteproblem för honom. Vi som jobbade med honom förstod nästan allt han bubblade fram, så det var aldrig några problem.
    Jag mötte honom i hissen på sjukhuset Ryhov många år senare tillsammans med två sköterskor. Jag började prata/läppa ;-) med honom och fick se två förvånade personer som undrade om jag verkligen förstod honom...
    Snälla kan du inte följa med och tolka blev frågan. Tyvärr hade jag själv ett läkarbesök att passa så det gick inte.
    Människan är bra på att snabbt lära sig förstå upptäckte jag. Jag tror det tog 2 månader eller nåt tills man hörde vad han menade och man själv läppade på ett tydligt sätt så han fattade.
    Ha det bra
    /Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man dövstum, har man INGEN röst eller röstförmåga. Extremt ovanligt. Du kanske menade döv?

      Radera
  2. Hej Johan.
    Detta påminner lite om tiden då jag jobbade med en dövstum. Hur fort man lärde sig att höra vad han sa. Han hade själv som liten aldrig fått lära sig prata förståeligt så det var ett jätteproblem för honom. Vi som jobbade med honom förstod nästan allt han bubblade fram, så det var aldrig några problem.
    Jag mötte honom i hissen på sjukhuset Ryhov många år senare tillsammans med två sköterskor. Jag började prata/läppa ;-) med honom och fick se två förvånade personer som undrade om jag verkligen förstod honom...
    Snälla kan du inte följa med och tolka blev frågan. Tyvärr hade jag själv ett läkarbesök att passa så det gick inte.
    Människan är bra på att snabbt lära sig förstå upptäckte jag. Jag tror det tog 2 månader eller nåt tills man hörde vad han menade och man själv läppade på ett tydligt sätt så han fattade.
    Ha det bra
    /Jens

    SvaraRadera
  3. Hej Johan.
    Såg ditt inslag på SVT och måste säga att jag är grymt imponerad av din starka vilja att få jobba och bli accepterad för det du är: Lärare.
    Fortsätt gärna berätta mer om dig, du är synnerligen en förebild.

    /Martin

    SvaraRadera
  4. Tänka om alla hade din drivkraft Johan!!
    Stor heder till dig!!!

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat Johan,man blir positivt berörd av dig och skolan i Hultsfred, hoppas det ger signaler ut i samhället med fler arbetstillfällen för funktionshindrade. .

    SvaraRadera